Branża żeglugowa: regulacje napędzą dekarbonizację 2030-2040

Photo of author

By Katarzyna

Globalny przemysł żeglugowy znajduje się w krytycznym momencie, mierząc się ze złożoną interakcją ambitnych wymogów dekarbonizacyjnych i natychmiastowych realiów operacyjnych. Chociaż przejście na zrównoważone paliwa morskie wykazuje obecnie przerywaną dynamikę, liderzy branży przewidują znaczące przyspieszenie w przyjmowaniu tych alternatyw między 2030 a 2040 rokiem, napędzane przez rosnące presje regulacyjne i długoterminowe imperatywy środowiskowe.

Obecnie ta faza stopniowego wdrażania w obecnej dekadzie jest w dużej mierze przypisywana ekonomicznym przeciwnościom w postaci zmienności handlowej i utrzymującej się niepewności geopolitycznej. Jednakże zaostrzające się regulacje, w tym unijny system handlu emisjami (EU ETS) i nowe normy dotyczące paliw morskich, jednoznacznie przyspieszają tę zmianę.

Emma Mazhari, CEO Maersk Oil Trading, przewiduje znaczącą „zmianę wolumenu na paliwa niskoemisyjne” między 2030 a 2040 rokiem. Odzwierciedlając tę dalekosiężną strategię, Maersk inwestuje obecnie wyłącznie w statki dwupaliwowe dla nowych aktywów, co ma na celu zapewnienie długoterminowej elastyczności i zwrotu z inwestycji w obliczu zmieniających się krajobrazów paliwowych.

Takeshi Hashimoto, CEO Mitsui O.S.K. Lines (MOL), przedstawił podejście etapowe, priorytetyzując „sprawdzone produkty”, takie jak skroplony gaz ziemny (LNG) i metanol, w celu redukcji emisji w ciągu najbliższych 5-10 lat. MOL bada również wykorzystanie energii wiatrowej do napędu. Hashimoto, uznając obecny postęp typu „stop and go”, podkreślił, że rozwój paliw niskoemisyjnych, takich jak zielony amoniak, zielony metanol i biometan, jest **imperatywem** dla długoterminowej zrównoważoności branży.

Trajektoria szerszej branży jest zgodna z celami Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ (IMO), mającymi na celu znaczne zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. Amitabh Panda, dyrektor zarządzający w Tata NYK Shipping, potwierdził, że dekarbonizacja jest strategiczną koniecznością dla armatorów, nawet w obliczu zmienności geopolitycznej i różniących się stanowisk politycznych. Przyznał jednak, że te zmieniające się dynamiki niezaprzeczalnie komplikują podejmowanie decyzji korporacyjnych.

Udostępnij: