Amerykańskie Taryfy: Jak Uderzają w Zyski Forda i Branżę Motoryzacyjną

Photo of author

By Kamil

Przemysł motoryzacyjny porusza się obecnie w złożonym otoczeniu, kształtowanym przez ewoluującą międzynarodową polityką handlową. Ford Motor Co. niedawno wskazał, że nowe struktury taryfowe wpłyną na jego zyski przed opodatkowaniem w tym roku o około 1,5 miliarda USD (1,39 miliarda EUR). W związku z tym firma zdecydowała się wycofać wcześniej wydane roczne prognozy finansowe, powołując się na panującą niepewność wynikającą z obecnych strategii handlowych administracji USA.

Wpływ taryf handlowych

Krajowe możliwości produkcyjne Forda zapewniają pewien stopień izolacji w porównaniu z niektórymi konkurentami. Przykładowo, General Motors przewiduje, że potencjalny wpływ taryf może osiągnąć nawet 5 miliardów USD (4,4 miliarda EUR) do 2025 roku. Chociaż Ford, podobnie jak Tesla, spodziewa się relatywnie mniejszego obciążenia finansowego ze względu na większy udział pojazdów montowanych w Stanach Zjednoczonych, skutki będą nadal zauważalne. Dyrektor generalny Jim Farley podkreślił tę strategiczną przewagę, stwierdzając: „Producenci samochodów z największą obecnością w USA będą mieli dużą przewagę, i, ach, to prawda w przypadku Forda. Stawia nas to na pozycji lidera.” Jednakże, przy priznał również, że pełne konsekwencje tych taryf dla branży wciąż się ujawniają, komentując: „Jest zbyt wcześnie, aby ocenić związane z tym dynamiki rynkowe, w tym potencjalne zakłócenia w całym łańcuchu dostaw w branży.” Ford początkowo prognozował swoje zyski przed odsetkami i opodatkowaniem na 2025 rok na poziomie od 7 do 8,5 miliarda USD (6,2 do 7,5 miliarda EUR).

Obawy dotyczą również potencjalnych zakłóceń w łańcuchu dostaw. Dyrektor operacyjny Kumar Galhotra podkreślił złożoność, zauważając: „Na przykład, sposób importowania metali ziem rzadkich z Chin, nie tylko dla nas, ale dla całej branży, stał się w ciągu ostatnich kilku tygodni raczej skomplikowany.” Wskazał, że nawet drobne problemy z kilkoma komponentami mogą prowadzić do znaczących przerw w produkcji.

Wyniki finansowe za pierwszy kwartał

Obawy dotyczące taryf zostały wyrażone przy okazji ujawnienia wyników finansowych Forda za pierwszy kwartał, które wykazały znaczny spadek rentowności.

Wskaźnik Wartość w Q1 Zmiana rok do roku/Porównanie
Zysk netto 471 milionów USD (417 mln EUR) Spadek z 1,33 mld USD (1,17 mld EUR)
Przychody 40,7 miliarda USD (35,9 mld EUR) Spadek o 5%

Firma przypisała 5% spadek przychodów rok do roku do 40,7 miliarda USD (35,9 miliarda EUR) „redukcji sprzedaży hurtowej wynikającej z planowanego zamknięcia niektórych zakładów w związku z wprowadzeniem nowych produktów i działaniami mającymi na celu zrównoważenie zapasów.” Mimo tych danych, wyniki przewyższyły oczekiwania analityków ankietowanych przez FactSet, którzy prognozowali około 38 miliardów USD (33,5 miliarda EUR) przychodów.

Perspektywy dla amerykańskiego sektora motoryzacyjnego

Obecny prezydent USA, Donald Trump, stwierdził, że kluczowym celem polityki handlowej jego administracji jest zachęcanie do powrotu produkcji, w tym produkcji samochodów, z powrotem do Stanów Zjednoczonych. Niedawno prezydent Trump wydał zarządzenia wykonawcze łagodzące niektóre z 25% taryf na samochody i części samochodowe, co ma na celu danie producentom samochodów więcej czasu na dostosowanie operacji produkcyjnych. Chociaż wielu producentów samochodów i niezależne analizy sugerują, że taryfy mogą prowadzić do wzrostu cen pojazdów, spadku sprzedaży i zmniejszenia konkurencyjności amerykańskiej produkcji na świecie, Ford przewiduje relatywnie niewielki wzrost cen o 1%-1,5% dla swoich pojazdów w USA w drugiej połowie tego roku z powodu tych opłat. Firma zobowiązała się do przedstawienia zaktualizowanych wytycznych finansowych wraz z wynikami za drugi kwartał.

Udostępnij: