Globalny rynek pojazdów elektrycznych (EV), zdominowany przez chińskich producentów, znajduje się pod coraz większą presją w związku z istotnymi akcjami serwisowymi, które uwypuklają potencjalne obawy dotyczące bezpieczeństwa. BYD, wiodący chiński producent samochodów, ogłosił największą w swojej historii akcję serwisową na rynku krajowym, obejmującą ponad 115 000 pojazdów z powodu wad projektowych i ryzyka związanego z akumulatorami, co podkreśla delikatną równowagę między szybką innowacją a solidnymi standardami bezpieczeństwa w rozwijającym się sektorze EV.
Akcja serwisowa dotyczy popularnych modeli BYD z serii Tang i Yuan Pro, które obejmują zarówno warianty elektryczne, jak i hybrydowe, produkowane w latach 2015-2022. Chińska Państwowa Administracja Regulacji Rynku przypisała problemy konkretnym wadom produkcyjnym. Około 44 500 pojazdów z serii Tang jest dotkniętych wadliwym kontrolerem silnika napędowego, co może prowadzić do korozji płytki drukowanej i utraty zasilania elektrycznego. Jednocześnie około 71 200 samochodów Yuan Pro przejdzie naprawy z powodu nieprawidłowo zainstalowanych uszczelek akumulatora. Ta wada instalacji stwarza ryzyko przedostania się wody do pakietu akumulatorów, co może zmniejszyć jego moc wyjściową.
Aby zaradzić tym zagrożeniom bezpieczeństwa, autoryzowane serwisy BYD zapewnią bezpłatną usługę polegającą na nałożeniu specjalistycznego uszczelniacza w celu wzmocnienia obudów akumulatorów w dotkniętych pojazdach. Środek ten ma na celu przywrócenie wodoodporności i zminimalizowanie zidentyfikowanych zagrożeń, co potwierdziła Państwowa Administracja Regulacji Rynku. To proaktywne podejście BYD, choć rozwiązuje bieżące problemy, jednocześnie uwypukla złożoność masowej produkcji zaawansowanych technologii motoryzacyjnych.
Dominacja Chin w globalnym przemyśle EV, napędzana znacznymi subsydiami rządowymi i wczesnym zaangażowaniem w rozwój technologii elektrycznych, wyniosła chińskich producentów na czołową pozycję. Ten szybki wzrost stanowi znaczne wyzwanie dla europejskich producentów, którzy wciąż starają się konkurować cenowo ze swoimi chińskimi odpowiednikami. W odpowiedzi Unia Europejska od zeszłego roku wprowadziła cła na chińskie pojazdy elektryczne importowane do Europy, starając się chronić krajowe branże. Jednak w miarę pojawiania się problemów z bezpieczeństwem, zaufanie konsumentów może zostać wystawione na próbę, pokazując, że dążenie do konkurencyjności cenowej nie może odbywać się kosztem podstawowych protokołów bezpieczeństwa.
Akcja serwisowa BYD następuje po innych niedawnych incydentach, które zwróciły uwagę na bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych. W kwietniu chińska firma Xiaomi spotkała się z krytyką po śmiertelnym wypadku z udziałem jednego z jej sedanów elektrycznych SU7. Chociaż takie incydenty są niepokojące, wyzwania związane z bezpieczeństwem nie dotyczą wyłącznie chińskich marek. Globalni regulatorzy, w tym w Stanach Zjednoczonych, wcześniej wyrażali obawy dotyczące bezpieczeństwa klamek w pojazdach elektrycznych Tesli. Klamki te, zależne od czujników i zasilania elektrycznego, mogą potencjalnie ulec awarii podczas pożaru lub przerwy w dostawie prądu, co jest projektem powielanym przez niektórych nowszych producentów pojazdów elektrycznych. W odpowiedzi na te szersze obawy, Chiny zaproponowały nowe przepisy nakazujące wyposażenie pojazdów osobowych w mechaniczne mechanizmy otwierania drzwi dostępne zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz pojazdu.

Kamil to doświadczony dziennikarz ekonomiczny, który od lat śledzi zmiany na rynkach finansowych i technologicznych. W bizmix.pl odpowiada za prezentowanie najnowszych newsów ze świata biznesu, finansów i kryptowalut, dostarczając czytelnikom rzetelnych i obiektywnych informacji.