Cła USA uderzają w Mercedes-Benz: Zysk w Q1 2025 spadł o 41%

Photo of author

By Katarzyna

Niedawne napięcia handlowe zapoczątkowane przez Stany Zjednoczone rzuciły cień na globalny sektor motoryzacyjny, skłaniając największych producentów do weryfikacji swoich prognoz finansowych. Wprowadzenie nowych ceł i potencjalne środki odwetowe ze strony innych państw wprowadziły znaczną niepewność na rynek, bezpośrednio dotykając firmy z międzynarodowymi sieciami produkcji i sprzedaży. Jednym z prominentnych przykładów jest niemiecki producent samochodów Mercedes-Benz, który mierzy się z tymi wyzwaniami, jednocześnie oceniając ich wpływ na swoje operacje i rentowność.

Wyniki Finansowe Pod Presją

Mercedes-Benz ogłosił niedawno znaczące spadki swoich wyników finansowych za pierwszy kwartał 2025 roku, co odzwierciedla trudne otoczenie operacyjne. Zysk spółki przed odsetkami i podatkami (EBIT) doświadczył znacznego spadku o 41% w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, osiągając poziom 2,3 mld euro. Kluczowe wskaźniki finansowe pokazały podobne tendencje:

Wskaźnik Wynik Q1 2025 Zmiana rok do roku
EBIT 2,3 mld euro -41%
Zysk Netto 1,7 mld euro -43%
Przychody 33,2 mld euro -7%

Ponadto skorygowana marża operacyjna w kluczowym dla Mercedes’ dywizji samochodowej skurczyła się o 1,7 punktu procentowego, spadając do 7,3%. W świetle tych danych i panujących przeciwności gospodarczych, producent z siedzibą w Stuttgarcie wycofał swoją prognozę finansową na cały rok.

Niepewność Polityki Handlowej Obciąża Perspektywy

Spółka wyraźnie powiązała swoje zmienione prognozy z obecnym krajobrazem handlowym. W oświadczeniu Mercedes-Benz podkreślił, że “Polityka taryfowa USA, a także środki odwetowe innych rządów i związane z tym zmiany stawek celnych, prowadzą do znacznej niepewności w gospodarce światowej.” Zarząd wskazał, że jest przedwczesne, aby w pełni określić długoterminowe skutki polityki handlowej wprowadzonej przez administrację prezydenta USA Donalda Trumpa.

Posiadając znaczące operacje produkcyjne w Niemczech oraz kluczowy zakład w Tuscaloosie w Alabamie, Mercedes-Benz ocenia strategie łagodzenia wpływu ceł. Wcześniejsze rozważania obejmowały potencjalne zwiększenie zdolności produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych.

Administracja Oferuje Częściowe Złagodzenie Ceł

W obliczu niepokoju w całej branży, administracja USA pod przywództwem prezydenta Trumpa zapewniła pewne potencjalne złagodzenie dla producentów samochodów. Podpisano dekret mający na celu zwrot niektórych opłat nałożonych na części samochodowe importowane do USA. Dodatkowo, firmy już objęte cłami na pojazdy i komponenty mają być podobno zwolnione z odrębnych, dodatkowych ceł, które prezydent Trump nałożył na stal, aluminium i określone towary pochodzące z Kanady i Meksyku. Rozwój ten następuje po niedawnym wprowadzeniu 25% cła na pojazdy zagraniczne wjeżdżające do USA i poprzedza nadchodzące cła na zagraniczne części samochodowe.

Szerszy Sektor Motoryzacyjny Odczuwa Presję

Mercedes-Benz nie jest jedyną firmą, która mierzy się z wyzwaniami związanymi z cłami. Inni główni gracze, w tym Stellantis, Volvo i General Motors, również wycofali poprzednie prognozy finansowe, wskazując na konflikt handlowy zapoczątkowany przez USA jako główny czynnik. Z drugiej strony, podczas gdy Volkswagen odnotował znaczący spadek zysku w pierwszym kwartale o 37% rok do roku (wynoszący 2,9 mld euro), firma zdecydowała się utrzymać dotychczasowe prognozy na cały rok, pomimo burzliwych warunków. Różnorodne reakcje podkreślają złożone kalkulacje, jakie przeprowadzają producenci samochodów w odpowiedzi na zmieniającą się międzynarodową dynamikę handlową.

Udostępnij: