Trwa znacząca zmiana w produkcji, ponieważ Mercedes-Benz Group AG potwierdził plany przeniesienia produkcji swojego bardzo popularnego samochodu sportowo-użytkowego (SUV) GLC z Niemiec do Stanów Zjednoczonych. Ten strategiczny ruch, na który po raz pierwszy wskazano na początku tego miesiąca w odniesieniu do „pojazdu z kluczowego segmentu”, został teraz wyraźnie powiązany z najlepiej sprzedającym się SUV-em tej marki na rynku amerykańskim. Decyzja wydaje się mieć na celu zwiększenie szybkości reagowania na rynek i optymalizację logistyki dla kluczowego modelu.
Niemiecki producent samochodów oświadczył, że ten transfer produkcji jest podyktowany względami wolumenu na kluczowym rynku północnoamerykańskim. Jason Hoff, szef Mercedes North America, skomentował podczas briefingu prasowego: „Jeśli spojrzeć na to, co chcemy osiągnąć pod względem wolumenu sprzedaży tego modelu, przeniesienie produkcji do USA ma sens”. Chociaż Mercedes nie powiązał wyraźnie tego ruchu z polityką handlową prezydenta USA, kontekst obejmuje cła, które dodały 25% opłaty do importu samochodów, znacznie zwiększając koszty w porównaniu z wcześniejszymi 2,5%.
GLC obecnie jest najlepiej sprzedającym się modelem importowanym Mercedesa w USA, z ceną wywoławczą około 49 250 USD. W zeszłym roku firma sprzedała ponad 64 000 sztuk tego hybrydowego pojazdu w Stanach Zjednoczonych, co stanowi wzrost przekraczający 50% w stosunku do wyników sprzedaży z poprzedniego roku. Ta wysoka sprzedaż podkreśla znaczenie tego modelu dla działalności Mercedesa w tym kraju.
Rozpoczęcie produkcji SUV-a GLC w fabryce Mercedesa w Tuscaloosa w Alabamie zaplanowano na 2027 rok. Firma nie ujawniła szczegółowych danych dotyczących potencjalnego tworzenia miejsc pracy ani dalszych inwestycji finansowych związanych z tym przejściem.
Ruch Mercedesa wpisuje się w szerszy trend obserwowany w przemyśle motoryzacyjnym. Kilku innych głównych producentów samochodów również inwestuje w Stanach Zjednoczonych, co wydaje się być odpowiedzią na wezwanie prezydenta USA do lokalizacji produkcji i politykę wpływającą na towary importowane. Na przykład Biały Dom podkreślił, że BMW ocenia możliwość zwiększenia produkcji w swojej fabryce w Południowej Karolinie, Stellantis ma ponownie otworzyć fabrykę w Illinois, Honda zamierza przenieść produkcję modelu Civic z Japonii do USA, a Hyundai planuje znaczne inwestycje o łącznej wartości 20 miliardów dolarów w tym kraju. Te wydarzenia zbiorowo wskazują na znaczące przesunięcie globalnych struktur produkcji samochodów w kierunku Stanów Zjednoczonych.

Kamil to doświadczony dziennikarz ekonomiczny, który od lat śledzi zmiany na rynkach finansowych i technologicznych. W bizmix.pl odpowiada za prezentowanie najnowszych newsów ze świata biznesu, finansów i kryptowalut, dostarczając czytelnikom rzetelnych i obiektywnych informacji.