Next rośnie w siłę, H&M notuje spadek – analiza kondycji gigantów odzieżowych

Photo of author

By Kamil

Brytyjski sektor handlu detalicznego odzieży pokazuje rozbieżne ścieżki dla głównych graczy, gdzie niektórzy z sukcesem radzą sobie z przeciwnościami gospodarczymi, podczas gdy inni stoją w obliczu znaczących problemów. Next plc wyróżnia się solidnymi wskaźnikami wydajności, stanowiąc wyraźny kontrast dla wyzwań, z jakimi borykają się konkurenci, tacy jak H&M, zwłaszcza w sytuacji, gdy wydatki konsumenckie pozostają ograniczone.

Next prezentuje silny wzrost i optymizm

Brytyjski gigant odzieżowy Next niedawno ogłosił imponujące wyniki finansowe za ubiegły rok. Spółka poinformowała o 5,8% wzroście sprzedaży po pełnej cenie w 2024 roku, natomiast całkowita sprzedaż grupy, obejmująca spółki zależne, wzrosła o 8,2% do 6,3 miliarda funtów (7,6 mld euro). Ponadto zysk Next przed opodatkowaniem odnotował znaczny wzrost o 10,1%, przekraczając poziom 1 miliarda funtów (1,2 mld euro).

Zaufanie inwestorów znalazło odzwierciedlenie na rynku, gdzie cena akcji Next wzrosła o 6,7% po ogłoszeniu wyników w czwartkowy poranek. Zachęcona lepszą od oczekiwanych sprzedażą w pierwszych tygodniach bieżącego roku, firma skorygowała swoje prognozy w górę. Obecnie przewiduje wzrost sprzedaży po pełnej cenie o 6,5% w pierwszej połowie 2025 roku i prognozuje 5% wzrost w całym roku. W konsekwencji, prognoza zysku przed opodatkowaniem na rok kończący się w styczniu 2026 roku również została podniesiona o 5,4%, do około 1,1 miliarda funtów (1,3 mld euro).

Te silne wyniki są szczególnie godne uwagi, biorąc pod uwagę szerszy kontekst gospodarczy w Wielkiej Brytanii, który charakteryzuje się powolnym wzrostem, stłumionymi nastrojami konsumentów z powodu utrzymującej się inflacji oraz obawami związanymi z kosztami życia. Next utrzymał swoją odporność nawet w obliczu rosnącej popularności graczy e-commerce, trendu, który przyspieszył od czasu pandemii, napędzanego szerszym dostępem do Internetu i upowszechnieniem płatności cyfrowych.

Russ Mould, dyrektor ds. inwestycji w AJ Bell, skomentował wyniki, stwierdzając: „Next jest obiektem zazdrości w sektorze handlu detalicznego. Po raz kolejny podniósł prognozy sprzedaży i zysków, pozostawiając konkurentów daleko w tyle”. Zauważył, że Next, zazwyczaj znany ze swojego ostrożnego podejścia, wykazuje niezwykły optymizm pomimo niestabilnej sytuacji rynkowej. Mould zasugerował również, że potencjalne ryzyka, takie jak napięcia handlowe wpływające na zaufanie konsumentów, mogą wpłynąć na sektor handlu detalicznego, ale zauważył, że Next wydaje się lepiej przygotowany niż wielu konkurentów do zarządzania takimi turbulencjami rynkowymi dzięki swojej obecnej sile.

H&M boryka się z trudnościami w pierwszym kwartale

W przeciwieństwie do pozytywnego raportu Next, szwedzki detalista H&M ujawnił trudny początek roku. Spółka poinformowała o spadku zysku brutto za pierwszy kwartał, który wyniósł 27,2 miliarda SEK (2,5 mld euro) w porównaniu z 27,7 miliarda SEK (2,6 mld euro) w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podczas gdy sprzedaż netto odnotowała marginalny wzrost o 3%, zysk operacyjny zanotował znaczny spadek.

Zysk operacyjny H&M spadł do 1,2 miliarda SEK (110,9 mln euro) w I kwartale 2025 r., co stanowi znaczny spadek z 2,1 miliarda SEK (194,0 mln euro) w I kwartale 2024 r. Odzwierciedlając tę presję, marża operacyjna zmniejszyła się z 3,9% w I kwartale 2024 r. do 2,2% w I kwartale 2025 r.

Komentując te dane, Russ Mould podkreślił rozbieżne losy w handlu detalicznym: „Podczas gdy Next śpiewa z radości, H&M leży na dnie”. Przyznał, że H&M uważa, że pierwszy kwartał jest sezonowo najsłabszy i że firma obserwuje wstępne oznaki poprawy. Mould zwrócił również uwagę, że H&M, podobnie jak inni globalni detaliści, przechodzi strategiczną zmianę obejmującą zamykanie sklepów i zwiększone inwestycje w kanały cyfrowe, co potencjalnie może przyczynić się do zaobserwowanego osłabienia popytu.

Udostępnij: