Wdrożenie nowej umowy handlowej między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi stanowi istotny krok w dwustronnych stosunkach gospodarczych, szczególnie korzystny dla brytyjskiego eksportu motoryzacyjnego dzięki preferencyjnym stawkom celnym. Porozumienie to, obowiązujące od 30 czerwca, jest pierwszą tego typu umową dla USA od czasu wprowadzenia przez prezydenta Donalda Trumpa ceł wzajemnych, co podkreśla ukierunkowane podejście do handlu międzynarodowego, pomimo utrzymujących się złożoności w kwestii ceł na kluczowy eksport metali z Wielkiej Brytanii.
Zgodnie z warunkami tego nowego porozumienia, na większość brytyjskich towarów importowanych do Stanów Zjednoczonych obowiązuje obecnie jednolita stawka celna w wysokości 10%. W przypadku kluczowego sektora motoryzacyjnego, pierwsze 100 000 pojazdów eksportowanych rocznie z Wielkiej Brytanii do USA będzie objętych 10% stawką celną. Kolejne dostawy pojazdów przekraczające ten próg będą podlegały 25% cłu importowemu. Taka struktura celna stanowi znaczącą redukcję w porównaniu z 50% opłatą nakładaną na pojazdy z innych krajów partnerskich USA, co podkreśla preferencyjny charakter brytyjskiej umowy. Ponadto, porozumienie znosi cła na produkty z brytyjskiego sektora lotniczego, co dodatkowo dywersyfikuje korzyści gospodarcze.
Konsekwencje Gospodarcze i Wpływ Sektorowy
USA utrzymują nadwyżkę handlową w towarach z Wielką Brytanią, importując mniej niż eksportując. Jednakże samochody stanowią największy brytyjski eksport do Stanów Zjednoczonych, a Ameryka jest głównym światowym nabywcą brytyjskich samochodów, odpowiadając za 27,4% całego brytyjskiego eksportu samochodów w ubiegłym roku. Zredukowane stawki celne są zatem kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i wolumenu tego handlu. Mike Hawes, dyrektor generalny SMMT, brytyjskiego stowarzyszenia handlu motoryzacyjnego, wskazał, że umowa stanowi „ogromną ulgę” dla brytyjskich producentów, zapobiegając stagnacji rynku zagrożonej przez wcześniejsze karne cła i chroniąc miejsca pracy w branży.
Mimo postępów w sektorze motoryzacyjnym i lotniczym, nadal toczą się dyskusje dotyczące ceł na metale przemysłowe. Chociaż Wielka Brytania korzysta obecnie z preferencyjnej 25% stawki celnej na eksport stali i aluminium do USA w porównaniu z 50% stosowaną wobec innych partnerów, oba narody wyraziły dążenie do osiągnięcia 0% ceł na brytyjską stal. Stany Zjednoczone są czwartym co do wielkości rynkiem eksportowym dla brytyjskiego żelaza i stali, co czyni ten obszar kluczowym dla trwających negocjacji. Rząd Wielkiej Brytanii potwierdził swoje zaangażowanie w dalsze postępy w kierunku eliminacji tych ceł na podstawowe produkty stalowe.

Kamil to doświadczony dziennikarz ekonomiczny, który od lat śledzi zmiany na rynkach finansowych i technologicznych. W bizmix.pl odpowiada za prezentowanie najnowszych newsów ze świata biznesu, finansów i kryptowalut, dostarczając czytelnikom rzetelnych i obiektywnych informacji.