Nowe opłaty portowe dla chińskich statków w USA: Trump zaostrza walkę handlową.

Photo of author

By Kamil

Nowe Opłaty Portowe dla Chińskich Statków w USA

W znaczącym posunięciu wpływającym na globalny handel morski, obecna administracja USA pod przewodnictwem prezydenta Donalda Trumpa nałożyła nowe opłaty na statki zbudowane lub należące do chińskich podmiotów, zawijające do amerykańskich portów. Ta polityka jest istotnym wydarzeniem w trwających napięciach gospodarczych między Stanami Zjednoczonymi a Chinami.

Szczegóły Nowych Opłat Portowych

Biuro Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych (USTR) ogłosiło plan, który wprowadza opłaty obliczane na podstawie tonażu netto statku za każde wejście do USA. Decyzja ta wynika z rocznego dochodzenia wszczętego za poprzedniej administracji. Ambasador Greer, reprezentujący USTR, podkreślił strategiczne znaczenie żeglugi dla bezpieczeństwa gospodarczego Ameryki. „Działania administracji Trumpa rozpoczną proces odwracania chińskiej dominacji, odpowiedzą na zagrożenia dla amerykańskiego łańcucha dostaw i wyślą sygnał popytu na statki zbudowane w USA”, zgodnie z oświadczeniem USTR.

Wdrożenie nastąpi w dwóch etapach:

  1. Początkowa faza, skierowana do statków zbudowanych i będących własnością chińską, rozpocznie się w ciągu 180 dni.
  2. Kolejna faza, koncentrująca się na zbudowanych za granicą gazowcach skroplonego gazu ziemnego (LNG), planowana jest do wdrożenia w ciągu trzech lat.

Dochodzenie i Uzasadnienie

Podstawą tego działania było wszczęcie w kwietniu 2024 roku przez USTR dochodzenia na mocy Sekcji 301 Ustawy o Handlu z 1974 roku w sprawie chińskich praktyk w zakresie budowy statków. Dochodzenie to zostało zainicjowane przez petycję pięciu krajowych związków zawodowych zaniepokojonych rosnącymi wpływami Chin w logistyce morskiej i budowie statków.

Dane podkreślają znaczącą pozycję Chin na rynku globalnym:

Segment Rynku Szacunkowy Udział Chin w Rynku Globalnym (2024)
Ogólna Produkcja Statków 81%
Statki do Przewozu Skroplonego Gazu Ropnego (LPG) ~48%
Statki do Przewozu Skroplonego Gazu Ziemnego (LNG) ~38%

USTR stwierdził, że dominująca rola Chin jest „nierozsądna”, argumentując, że wypiera konkurentów, szkodzi firmom zorientowanym na rynek, zmniejsza konkurencję i stwarza luki w łańcuchu dostaw poprzez zwiększanie zależności od Chin. Kiedy dochodzenie zostało po raz pierwszy zaproponowane, chińskie Ministerstwo Handlu określiło je jako „błąd na błędzie”, choć odpowiedź na najnowsze ogłoszenie o opłatach nie została jeszcze wydana.

Dynamika Handlu i Komentarze Prezydenta

To konkretne posunięcie w sprawie opłat portowych dodaje kolejną warstwę do złożonych relacji handlowych między USA a Chinami, charakteryzujących się już znacznymi cłami. Administracja Trumpa utrzymała wysokie cła, podobno około 145%, na chiński import, podczas gdy Chiny odpowiedziały cłami w wysokości około 125% na towary amerykańskie.

Co ciekawe, prezydent Trump wyraził ostatnio wahanie co do dalszej eskalacji *ceł* na chińskie produkty. „W pewnym momencie nie chcę, żeby poszły wyżej, bo w pewnym momencie sprawiasz, że ludzie nie kupują”, zauważył w rozmowie z reporterami, sugerując chęć utrzymania przepływu handlowego. Tymczasem Chiny zasygnalizowały, że mogą przenieść swoje działania odwetowe z ceł na celowanie w amerykański sektor usług, potencjalnie wpływając na takie obszary jak turystyka i edukacja.

Analizę wpływu polityki Trumpa na rynki finansowe znajdziesz tutaj. Zobacz także jak polityka handlowa USA wpływa na światową gospodarkę. Dodatkowe informacje na temat wojny handlowej USA-Chiny dostępne są w naszym archiwum. Sprawdź także jakie ryzyka i wyzwania dla inwestorów niesie polityka Trumpa.

Udostępnij: