Rosyjska gospodarka spowalnia: Koleje notują spadek przewozów towarowych.

Photo of author

By Kamil

Rosyjska gospodarka zdaje się wchodzić w okres spowolnienia, trend ten podkreślają znaczące korekty w wolumenach przewozów realizowanych przez państwową sieć kolejową kraju. Kluczowi eksporterzy surowców, w tym czołowi gracze z sektorów metali i ropy naftowej, podobno ograniczają swoje prognozowane dostawy kolejowe. To zmniejszenie popytu ma bezpośrednie konsekwencje dla Kolei Rosyjskich (RŻD), skłaniając je do przeglądu perspektyw finansowych i planów inwestycyjnych na nadchodzące lata.

Spadek ruchu kolejowego sygnałem zmian gospodarczych

Wolumeny przewozów kolejowych są powszechnie uznawane za kluczowy wskaźnik kondycji przemysłowej Rosji i jej gospodarki napędzanej eksportem. Zgodnie z dokumentem przeanalizowanym przez Reuters, Koleje Rosyjskie (RŻD) przewidują spadek o 36,7 miliona ton metrycznych w stosunku do początkowej prognozy przewozów na 2025 rok, wynoszącej 1,24 miliarda ton. Chociaż całkowity wolumen przewozów w bieżącym roku ma nieznacznie przekroczyć 1,18 miliarda ton przewiezionych w 2024 roku – roku, w którym wolumeny osiągnęły 15-letnie minimum – dane wskazują na spadek o 6,8% rok do roku w okresie od stycznia do kwietnia. To szersze spowolnienie zmusza operatora kolejowego do rewizji swoich wydatków.

W konsekwencji, Koleje Rosyjskie (RŻD) planują obniżyć swoje wydatki na 2025 rok o dodatkowe 32,5 miliarda rubli (408 milionów dolarów), osiągając poziom 858,4 miliarda rubli. Następuje to po znaczącej, 40-procentowej redukcji planów inwestycyjnych na bieżący rok w porównaniu do 2024 roku, głównie z powodu rosnących kosztów płatności odsetek. Władze kolejowe przypisują konieczność tych korekt czynnikom zewnętrznym wpływającym na popyt.

Kluczowi eksporterzy korygują wolumeny

Dwanaście dużych rosyjskich firm przyczyniło się do tych zmniejszonych prognoz przewozów kolejowych. Wśród nich znajdują się giganci przemysłu, tacy jak producent aluminium Rusal oraz giganci produkcji stali Severstal i MMK, a także konglomerat energetyczny Gazpromneft. Decyzja tych dużych eksporterów o ograniczeniu planowanego wykorzystania transportu kolejowego wskazuje na szersze osłabienie popytu na ich produkty, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.

Czynniki przyczyniające się do spowolnienia

Wskazuje się na kilka powiązanych ze sobą czynników, które przyczyniają się do obserwowanego spowolnienia gospodarczego i późniejszego zmniejszenia przewozów kolejowych:

  • Restrykcyjna Polityka Pieniężna: Wysoka główna stopa procentowa Banku Rosji, utrzymująca się na poziomie 21% od października, znacząco stłumiła aktywność gospodarczą. Ta restrykcyjna polityka pieniężna szczególnie dotknęła sektor budowlany, prowadząc do zmniejszonego zapotrzebowania na surowce.
  • Wpływ na Produkcję Stali: Wysokie stopy procentowe doprowadziły również do spadku wolumenów załadunków od głównych producentów stali, w tym Severstal, MMK, TMK, NLMK i Evraz. Rosyjski przemysł żelaza i stali, który stanowi prawie 5% PKB kraju, stanął przed znacznymi wyzwaniami. Zachodnie sankcje ograniczyły dostęp do lukratywnych rynków międzynarodowych, powodując gwałtowny spadek przychodów z eksportu, jak podkreślono w raporcie moskiewskiej firmy konsultingowej Yakov and Partners. Dane Światowego Stowarzyszenia Stali (World Steel Association) i firmy analitycznej Chermet Corporation potwierdzają spadek produkcji stali, eksportu i lokalnego popytu w 2024 roku, przy czym produkcja nadal spada w tym roku.
  • Szersza Redukcja Popytu Sektorowego: Poza stalą, dokument kolejowy odnotowuje również zmniejszony popyt z innych kluczowych sektorów, czego przykładem są firmy takie jak gigant aluminiowy Rusal.

Zbiorowe działania tych głównych graczy przemysłowych i towarzyszące im korekty ze strony Kolei Rosyjskich (RŻD) oferują jasny obraz bieżących wyzwań gospodarczych, przed którymi stoi Rosja.

Udostępnij: