Kluczowy pakiet legislacyjny o wartości 5 bilionów dolarów, forsowany przez Prezydenta Donalda Trumpa, z trudem pokonał krytyczny próg proceduralny w Senacie, sygnalizując sporną drogę naprzód dla ambitnej agendy fiskalnej administracji. Głosowanie, zabezpieczone po intensywnych wewnętrznych negocjacjach Republikanów i silnym sprzeciwie Demokratów, podkreśla znaczące manewrowanie polityczne wymagane do wprowadzenia dużych reform gospodarczych przez Kongres.
Kontrowersyjny „wielki, piękny projekt ustawy” przeszedł w Senacie głosowaniem proceduralnym 51 do 49. Wynik ten był efektem szeroko zakrojonych dyskusji za zamkniętymi drzwiami i bezpośredniego zaangażowania Prezydenta Trumpa, który osobiście pracował nad zabezpieczeniem niezbędnego republikańskiego poparcia. Co ważne, senatorowie Mike Lee z Utah, Rick Scott z Florydy i Cynthia Lummis z Wyoming zmienili swoje początkowe stanowiska, dołączając do senatora Rona Johnsona z Wisconsin w poparciu ustawy po długich negocjacjach. Dwaj republikańscy senatorowie, Thom Tillis z Karoliny Północnej i Rand Paul z Kentucky, ostatecznie głosowali przeciwko ustawie, solidaryzując się ze wszystkimi senatorami Demokratycznymi. Udane przejście tego głosowania proceduralnego oznaczało, że Wiceprezydent JD Vance nie musiał oddawać decydującego głosu.
Wpływ Władzy Wykonawczej i Terminy Legislacyjne
Przyjęcie ustawy nastąpiło pod ogromną presją, ponieważ Prezydent Trump, z Białego Domu, aktywnie angażował się z senatorami sprzeciwiającymi się. Podobno zadzwonił bezpośrednio do senatora Tillisa, choć Tillis pozostał nieugięty, powołując się na obawy dotyczące zapisów Medicaid. Do sobotniego poranka Prezydent Trump publicznie nasilił presję, wzywając do rzucenia wyzwania Tillisowi w prawyborach. Jednocześnie Przewodniczący Izby Reprezentantów Mike Johnson i Senator Rick Scott byli widziani w Białym Domu, prowadząc późno w nocy rozmowy z Wiceprezydentem Vance’em i Liderem Większości w Senacie Johnem Thune’em, wśród innych. Te negocjacje okazały się kluczowe w zapewnieniu niezbędnych głosów. Deklarowanym celem administracji jest podpisanie ustawy przed samo narzuconym republikańskim terminem 4 lipca, a Przewodniczący Johnson wyraża pewność co do ostatecznego zatwierdzenia przez Izbę.
Mimo tego senackiego zwycięstwa, projekt ustawy napotyka znaczne wyzwania w Izbie Reprezentantów, gdzie jego poprzednia wersja przeszła niewielką większością głosów. Kilku republikańskich członków Izby już wyraziło obawy dotyczące zaktualizowanej wersji senackiej, szczególnie głębokich cięć w przepisach dotyczących Medicaid. Wrażliwość tych głosowań jest zwiększona przez niewielką większość Republikanów, pozostawiając Przewodniczącemu Johnsonowi niewiele miejsca na sprzeciw wewnątrz jego frakcji.
Opozycja Demokratów i Punkty Sporne Polityki
Po drugiej stronie, Demokraci przyjęli strategię obstrukcji legislacyjnej, aby podkreślić treść projektu ustawy i spowolnić jego postęp. Lider Mniejszości w Senacie Chuck Schumer potwierdził, że Demokraci wymuszą pełne, strona po stronie, odczytanie całego 940-stronicowego projektu ustawy na sali Senatu. Ta taktyka, która ma zająć około 15 godzin, będzie następnie kontynuowana przez 20 godzin oficjalnej debaty i długie „głosowanie-a-rama” nad poprawkami. Demokraci mają na celu usunięcie lub zmodyfikowanie tego, co uważają za najbardziej kontrowersyjne elementy, konkretnie celując w proponowane zmiany dotyczące ulg podatkowych na energię, programów pomocy żywnościowej, a co najważniejsze, Medicaid.
Najbardziej spornym elementem ustawy pozostaje jej wpływ na Medicaid. Późno w nocy rewizja wprowadziła opóźnienie w nowym limicie podatków od dostawców usług, zasadzie, która wpływa na finansowanie przez stany programów Medicaid. Zmienione brzmienie zwiększyło również fundusz pomocy dla szpitali wiejskich z 15 miliardów dolarów do 25 miliardów dolarów, co zyskało poparcie senatora Josha Hawleya z Missouri. Jednak ta korekta nie zadowoliła wszystkich republikańskich krytyków. Senator Susan Collins z Maine, na przykład, wskazała, że zagłosuje za rozpoczęciem debaty, ale „skłaniała się przeciwko” ostatecznemu przyjęciu bez dalszych modyfikacji języka Medicaid. Senator Tillis ponownie podkreślił swój silny sprzeciw, stwierdzając, że ustawa spowodowałaby „dziesiątki miliardów dolarów utraconego finansowania dla Karoliny Północnej”, potencjalnie zmuszając stan do wyeliminowania pokrycia Medicaid dla setek tysięcy mieszkańców.
Poza opieką zdrowotną, inne postanowienia również spotkały się z krytyką. Senator Rand Paul konsekwentnie sprzeciwiał się ustawie z powodu znaczącego podniesienia limitu zadłużenia o 5 bilionów dolarów, zawartego w ustawodawstwie. Ponadto, wersja senacka zawiera przeprojektowanie przepisów dotyczących czystej energii, proponując stopniowe wycofywanie niektórych ulg podatkowych na czystą energię z ery Bidena. Ta konkretna zmiana spotkała się z silnymi reakcjami, a postacie takie jak Elon Musk publicznie potępiły projekt ustawy na X.com jako „czyste szaleństwo” i „polityczne samobójstwo dla Partii Republikańskiej”. Droga legislacyjna tego znaczącego pakietu fiskalnego jest daleka od zakończenia, a w nadchodzących dniach spodziewane są debaty o wysoką stawkę.

Kamil to doświadczony dziennikarz ekonomiczny, który od lat śledzi zmiany na rynkach finansowych i technologicznych. W bizmix.pl odpowiada za prezentowanie najnowszych newsów ze świata biznesu, finansów i kryptowalut, dostarczając czytelnikom rzetelnych i obiektywnych informacji.