Wyniki finansowe BMW Group Q1: Zysk spada, sprzedaż elektryków rośnie

Photo of author

By Dariusz

Niemiecki gigant motoryzacyjny BMW Group przebył złożony pierwszy kwartał 2025 roku, przedstawiając obraz finansowy, w którym znaczący spadek zysków kontrastował ze znaczącym wzrostem popularności pojazdów elektrycznych (EV) oraz potwierdzonym zaufaniem do swoich rocznych celów finansowych.

Wyniki finansowe w obliczu zmian rynkowych

Spółka odnotowała 26,4% spadek zysku netto, który w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku wyniósł 2,17 mld euro w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Przychody Grupy również spadły, o 7,8% do 33,75 mld euro. Spadek ten przypisano głównie osłabieniu aktywności konsumentów i presji cenowej na rynku chińskim. Jednakże wyzwania te zostały częściowo złagodzone przez solidny wzrost w innych kluczowych regionach, gdzie w Europie odnotowano wzrost o 6,2%, a w obu Amerykach o 5,3%. Pomimo ogólnego spadku przychodów, marża segmentu motoryzacyjnego utrzymała się na stabilnym poziomie 6,9%, co było wynikiem lepszym od przewidywań wielu analityków i plasuje się blisko górnego zakresu obecnych prognoz spółki.

Dostawy pojazdów i wzrost sprzedaży EV

Pod względem sprzedaży jednostkowej, BMW Group dostarczyło łącznie 586 117 pojazdów marek BMW, MINI i Rolls-Royce w okresie od stycznia do marca. Liczba ta oznaczała niewielki spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. Ważnym punktem był jednakże utrzymujący się impet w zakresie elektromobilności. Pojazdy zelektryfikowane (w tym hybrydy plug-in i modele w pełni elektryczne) stanowiły 26,9% wszystkich dostaw. Co bardziej uderzające, sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła o imponujące 32,4% rok do roku, podkreślając silne przesunięcie preferencji konsumentów w kierunku oferty elektrycznej BMW.

Potwierdzone prognozy i pokonywanie wyzwań

Patrząc w przyszłość, BMW Group potwierdziło swoje całoroczne prognozy na rok 2025, sygnalizując oczekiwanie wzrostu popytu na pojazdy premium. Takie stanowisko kontrastuje z postawą niektórych konkurentów, takich jak Mercedes-Benz i Ford, którzy skorygowali swoje prognozy na rok 2025, głównie powołując się na niepewność związaną z amerykańskimi cłami handlowymi. BMW przewiduje wpływ tych ceł handlowych na zyski w wysokości 1 miliarda euro, ale prognozuje, że niektóre podwyżki ceł będą tymczasowe, z potencjalnymi obniżkami od lipca 2025 roku.

Spółka przewiduje niewielki ogólny wzrost sprzedaży w ciągu roku, przy czym oczekuje się, że pojazdy BEV będą stanowić coraz większy udział w całkowitych dostawach. Zysk przed opodatkowaniem ma być porównywalny z rokiem poprzednim, a marża EBIT dla Segmentu Motoryzacyjnego prognozowana jest na utrzymanie się w przedziale od 5,0% do 7,0%. Niemniej jednak, w raporcie kwartalnym stwierdzono, że „rozwój sytuacji geopolitycznej i napięcia handlowe stały się obecnie stałymi źródłami ryzyka”, potencjalnie prowadząc do zakłóceń w łańcuchu dostaw. Mimo tych ostrzeżeń, lepsze od oczekiwanych wyniki za I kwartał i pewne prognozy doprowadziły do wzrostu ceny akcji BMW Group w Niemczech o ponad 3% po ogłoszeniu wyników.

Udostępnij: