Wypadnięcie drzwi Boeing 737 MAX 9: Ugoda z pasażerami Alaska Airlines

Photo of author

By Kamil

Zakończył się istotny rozdział prawny dla firm Boeing i Alaska Airlines po głośnym incydencie bezpieczeństwa lotniczego, który spotkał się ze znaczną uwagą opinii publicznej. Trzej pasażerowie, uczestniczący w niepokojącym zdarzeniu z oderwaniem zaślepki drzwi w trakcie lotu w styczniu 2024 roku, osiągnęli nieujawnioną ugodę, rozstrzygającą ich pozew o wartości 1 miliarda dolarów, w którym powoływano się na poważne obrażenia emocjonalne i fizyczne. Ugoda, która doprowadziła do oddalenia pozwu (dismissal with prejudice) 7 lipca, oznacza krok w kierunku zamknięcia sprawy dla poszkodowanych.

Poniżej przedstawiono kluczowe fakty dotyczące sprawy:

  • Trzech pasażerów osiągnęło nieujawnioną ugodę w pozwie o wartości 1 mld USD przeciwko Boeingowi i Alaska Airlines.
  • Incydent miał miejsce 5 stycznia 2024 roku, gdy podczas lotu Alaska Airlines 1282 oderwała się zaślepka drzwi.
  • Śledztwo NTSB wykazało, że przyczyną oderwania zaślepki był brak śrub.
  • Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) uziemiła wszystkie samoloty Boeing 737 MAX 9 w celu przeprowadzenia inspekcji.
  • Boeing wcześniej wypłacił Alaska Airlines 160 milionów dolarów „początkowej rekompensaty”.
  • Pozew został oddalony z brakiem możliwości ponownego wniesienia 7 lipca 2024 roku.

Szczegóły Incydentu

Incydent miał miejsce 5 stycznia 2024 roku, gdy samolot Boeing 737 MAX 9 linii Alaska Airlines, lot 1282, leciał z Portland w stanie Oregon do Ontario w Kalifornii. Podczas wznoszenia, na wysokości około 16 000 stóp (około 4877 metrów), zaślepka drzwi awaryjnych oderwała się od kadłuba samolotu, co natychmiast wymusiło awaryjne lądowanie z powrotem w Portland. Nagła dekompresja i wystawienie na działanie czynników zewnętrznych, takich jak niska temperatura i silny wiatr, spowodowały niepokój oraz obrażenia fizyczne u części ze 174 pasażerów na pokładzie.

Reakcja Regulacyjna i Wyniki Śledztwa

Dochodzenia prowadzone przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) szybko zidentyfikowały krytyczne czynniki przyczyniające się do incydentu, w szczególności odkrycie brakujących śrub w oderwanej zaślepce drzwi. To ustalenie miało natychmiastowe i dalekosiężne konsekwencje regulacyjne. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zareagowała uziemieniem wszystkich samolotów Boeing 737 MAX 9 w celu przeprowadzenia szeroko zakrojonych inspekcji, co zostało również podjęte przez Alaska Airlines, która niezależnie wycofała z eksploatacji ponad 60 swoich odrzutowców MAX 9 w celu przeprowadzenia wewnętrznych kontroli bezpieczeństwa.

Administrator FAA Mike Whitaker publicznie podkreślił konieczność wprowadzenia fundamentalnych zmian przez Boeinga, stwierdzając: „Boeing musi zobowiązać się do prawdziwych i głębokich ulepszeń… Wprowadzenie fundamentalnych zmian będzie wymagało stałego wysiłku ze strony kierownictwa Boeinga, a my będziemy ich rozliczać na każdym etapie, z wzajemnie ustalonymi kamieniami milowymi i oczekiwaniami.” Ta ugoda następuje po wcześniejszej wypłacie przez Boeinga 160 milionów dolarów „początkowej rekompensaty” bezpośrednio na rzecz Alaska Airlines, odszkodowania dokonanego po tym, jak NTSB ustaliło, że to Boeing ponosił winę za oderwanie panelu.

Wpływ na Rynki Finansowe

Rynki finansowe ściśle monitorowały rozwój wydarzeń wokół obu firm. Poniżej przedstawiono ich ostatnie wyniki rynkowe:

Ticker Security Last Price Change Change %
ALK ALASKA AIR GROUP INC. 51.67 +0.04 +0.08%
BA THE BOEING CO. 229.74 -0.21 -0.09%

Rozstrzygnięcie tego pozwu podkreśla ciągłe wyzwania, przed którymi stoją producenci lotniczy w zakresie jakości produkcji i nadzoru regulacyjnego, zwłaszcza w świetle ostatnich głośnych incydentów z udziałem krytycznych komponentów samolotów.

Udostępnij: