Air France-KLM znacząco zwiększa udziały w SAS: Konsolidacja umacnia europejskie linie lotnicze.

Photo of author

By Dariusz

Strategiczne posunięcie Air France-KLM, polegające na znaczącym zwiększeniu udziałów w skandynawskiej linii lotniczej SAS, podkreśla szerszy imperatyw dla europejskich przewoźników: konsolidację mającą na celu wzmocnienie globalnej konkurencyjności. Działanie to ma miejsce w obliczu intensywnej konkurencji ze strony większych linii lotniczych ze Stanów Zjednoczonych i Bliskiego Wschodu, co skłania regionalnych graczy do budowania skali i poszerzania zasięgu swoich sieci.

Proponowane przejęcie zakłada zwiększenie udziałów Air France-KLM w Scandinavian Airlines (SAS) z około 20% do 60,5%. Dodatkowe akcje mają zostać nabyte od Castlelake i Lind Invest, a ostateczna kwota zakupu będzie uzależniona od wyników finansowych SAS w momencie zamknięcia transakcji. Przewidywane zakończenie transakcji ma nastąpić w drugiej połowie 2026 roku i jest uzależnione od kluczowych zgód regulacyjnych.

Wyzwania Regulacyjne i Globalna Konsolidacja Branży

Znaczącą przeszkodą dla transakcji jest Komisja Europejska, która, jak się oczekuje, rygorystycznie zbada fuzję. Komisja ma historię dokładnego badania konsolidacji linii lotniczych; w przeszłości zablokowała ofertę Ryanair na Aer Lingus oraz obserwowała, jak IAG porzuca plany przejęcia Air Europa z powodu przewidywanego sprzeciwu regulacyjnego dotyczącego uczciwej konkurencji.

Pomimo tych znanych wyzwań regulacyjnych, dążenie do konsolidacji utrzymuje się wśród europejskich linii lotniczych. Strategia ta ma przede wszystkim na celu tworzenie silniejszych, bardziej odpornych podmiotów, zdolnych do rywalizacji z dominującymi operatorami zagranicznymi pod względem zasięgu sieci i efektywności operacyjnej. Trend ten jest również widoczny w ostatnich inwestycjach strategicznych Lufthansy, w tym w udziałach w ITA Airways i airBaltic.

Perspektywy Zarządów i Operacyjne Aspekty SAS

Kadra zarządzająca obu przewoźników przedstawiła strategiczne korzyści płynące z tej pogłębionej integracji. Anko van der Werff, prezes i dyrektor generalny SAS, podkreślił wzmocnioną łączność, wizualizując Kopenhagę jako centralny globalny hub dla regionu, przy jednoczesnym utrzymaniu silnych operacji w Oslo i Sztokholmie. Benjamin Smith, dyrektor generalny Air France-KLM, zwrócił uwagę na imponujące wyniki SAS po jej restrukturyzacji i wyraził przekonanie, że głębsza integracja w ramach Grupy Air France-KLM odblokuje dalszy potencjał, ostatecznie przynosząc klientom korzyści w postaci lepszej łączności.

Planowane zwiększenie udziałów jest kontynuacją początkowej inwestycji Air France-KLM w SAS z 2023 roku, która miała miejsce podczas dwuletniego procesu restrukturyzacji skandynawskiego przewoźnika po złożeniu wniosku o upadłość. Oczekuje się, że rząd Danii, znaczący udziałowiec posiadający 26,4% udziałów w SAS, zachowa swoją reprezentację w zarządzie po przejęciu. Operacyjnie, SAS dysponuje flotą 138 samolotów, obsługuje ponad 130 destynacji i przewiózł ponad 25 milionów pasażerów w ubiegłym roku, co podkreśla jego znaczący ślad na rynku nordyckim.

Udostępnij: