Szwajcaria bada NFT FIFA: czy to hazard?

Photo of author

By Kamil

Szwajcarski organ regulujący hazard, Gespa, przygląda się inicjatywie FIFA opartej na technologii blockchain, mającej na celu dystrybucję biletów na Mistrzostwa Świata 2026. Dochodzenie koncentruje się na tym, czy nowatorskie podejście do dostępu do biletów, obejmujące niewymienialne tokeny (NFT) dające prawo do zakupu biletów, nieumyślnie nie przekracza granicy działalności hazardowej objętej regulacjami. Ten rozwój wydarzeń podkreśla ewoluujące wyzwania związane ze stosowaniem istniejących ram prawnych do powstających technologii aktywów cyfrowych.

Dyrektor Gespa, Manuel Richard, wskazał, że wstępna ocena sugeruje, iż model FIFA, przedstawiony na stronie collect.fifa.com, może podlegać szwajcarskim przepisom dotyczącym hazardu. W związku z tym organ regulacyjny zamierza zebrać dalsze informacje, aby ustalić, czy konieczne są działania egzekucyjne. Sedno dochodzenia leży w zrozumieniu elementów probabilistycznych oraz potencjału zysku lub straty finansowej związanej z tymi cyfrowymi tokenami.

Platforma FIFA Collect, uruchomiona w 2023 roku, oferuje tokeny „Prawo do zakupu”. Posiadacze tych NFT zapewniają sobie gwarantowaną możliwość zakupu biletów na konkretne mecze. Kluczowe jest to, że prawo to istnieje niezależnie od tego, czy biorące udział drużyny lub dokładne miejsce zostały już ustalone w momencie nabycia tokenu. Ten mechanizm przedsprzedaży, powiązany z przyszłymi, niepewnymi wydarzeniami, jest przedmiotem dochodzenia Gespa.

W przypadku zidentyfikowania naruszeń szwajcarskich przepisów, Gespa ma prawo nakazać szwajcarskim firmom zaprzestanie takiej działalności. W przypadku podmiotów zarejestrowanych za granicą lub działających wyłącznie online, Gespa może zwrócić się do szwajcarskich dostawców usług internetowych o zablokowanie dostępu do stron internetowych niezgodnych z przepisami. Podkreśla to szerokie uprawnienia organów regulacyjnych w nadzorowaniu handlu cyfrowego i jego powiązań z ustalonymi dziedzinami prawa.

Sytuacja ta ma miejsce w czasie, gdy FIFA nadal bada integrację technologii blockchain, ogłaszając wcześniej w maju 2025 roku partnerstwo z Avalanche w celu opracowania własnego blockchaina warstwy pierwszej. Obecne dochodzenie koncentruje się jednak konkretnie na handlowych i regulacyjnych implikacjach ich strategii dystrybucji biletów opartej na NFT.

Źródła

Udostępnij: