Przechodząc przez złożony okres naznaczony dostosowaniami operacyjnymi i zewnętrznymi naciskami, Tesla napotkała znaczące przeciwności w pierwszym kwartale roku. Producent pojazdów elektrycznych przedstawił wyniki finansowe, które nie sprostały prognozom rynkowym, odzwierciedlając wyzwania w zakresie produkcji i dynamiki popytu w zmieniającym się krajobrazie gospodarczym.
Przegląd wyników finansowych
Wskaźniki finansowe Tesli za pierwsze trzy miesiące wykazały zauważalne pogorszenie w porównaniu z rokiem poprzednim. Przychody z segmentu motoryzacyjnego odnotowały spadek o 20% rok do roku, osiągając 14 miliardów dolarów. Przyczyniło się to do szerszego, 9% spadku całkowitych przychodów, które wyniosły 19,3 miliarda dolarów. W konsekwencji zysk na akcję odnotował znaczący, 40% spadek do 0,27 USD. Liczby te nie spełniły konsensusu szacunków analityków finansowych.
Firma podała kilka czynników stojących za tymi wynikami, w tym niższy wolumen dostaw pojazdów. Redukcja ta była częściowo przypisana dostosowaniom fabryk w związku ze zaktualizowanym Modelem Y w jej zakładach produkcyjnych. Ponadto, korekty średnich cen sprzedaży wynikające z mixu pojazdów i zachęt sprzedażowych, a także niekorzystne kursy wymiany walut, wpłynęły na przychody.
Pomimo słabszego od oczekiwań raportu o wynikach, akcje Tesli wykazały odporność w handlu po godzinach, notując wzrost o ponad 5%. Ruch ten zbiegł się z szerszym optymizmem rynkowym po komentarzach prezydenta USA Donalda Trumpa potwierdzających jego zaufanie do przewodniczącego Rezerwy Federalnej Jerome’a Powella. Niemniej jednak, wyniki akcji Tesli pozostają pod presją od początku roku, wykazując 34% spadek i pozostając w tyle za innymi głównymi akcjami technologicznymi.
Wzrost i wyzwania w segmencie energetycznym
Podczas gdy segment motoryzacyjny napotykał trudności, dział produkcji i magazynowania energii Tesli wykazał solidny wzrost. Przychody z tego obszaru wzrosły o 67%, co firma przypisała „czwartemu z rzędu rekordowi w instalacjach Powerwall”. Jednakże segment ten stoi w obliczu potencjalnych przeszkód. Ograniczenia dostaw i cła mają wpłynąć na produkcję baterii. Dyrektor finansowy Vaibhav Taneja podkreślił podczas rozmowy o wynikach, że wpływ ceł na biznes energetyczny jest nieproporcjonalnie duży, biorąc pod uwagę, że Chiny są głównym źródłem ogniw bateryjnych. Zauważył, że pozyskiwanie alternatywnych źródeł poza Chinami „zajmie czas”, podczas gdy ogniwa produkowane w USA stanowią obecnie tylko niewielką część dostaw. Firma postrzega swoją Gigafabrykę w Szanghaju jako kluczową dla zaspokojenia globalnego zapotrzebowania na magazynowanie energii w obliczu niepewności kosztowych w USA.
Czynniki zewnętrzne i komentarze CEO
Postrzeganie marki Tesli spotkało się ze szczególną uwagą w związku z zaangażowaniem politycznym CEO Elona Muska w kraju i za granicą. Odnotowano incydenty, w tym protesty w salonach w różnych miejscach na świecie. Rola doradcza Muska wobec prezydenta Donalda Trumpa w zakresie efektywności rządu i potencjalnych cięć etatów federalnych również przyciągnęła uwagę publiczną.
Podczas dyskusji o wynikach, dyrektor finansowy przyznał, że „negatywny wpływ wandalizmu i nieuzasadnionej wrogości wobec naszej marki i naszych ludzi” na niektórych rynkach wpłynął na liczbę dostaw. Musk odniósł się do protestów, sugerując bez przedstawienia dowodów, że demonstranci byli motywowani finansowo. Potwierdził również plany znacznego ograniczenia czasu poświęcanego na swoją rolę doradczą w rządzie (Department of Government Efficiency – DOGE) począwszy od maja, zamierzając przeznaczać na to „dzień lub dwa w tygodniu” „tak długo, jak prezydent będzie sobie tego życzył”. Powtórzył swoje poparcie dla przewidywalnej polityki handlowej i niższych ceł, wspominając o swojej roli doradczej wobec prezydenta USA, ale wyjaśniając: „Nie jestem prezydentem”.
Przyszłe inicjatywy technologiczne
Patrząc w przyszłość, Musk przedstawił aktualizacje dotyczące kluczowych projektów technologicznych. Uruchomienie usługi Robotaxi Tesli przewidziane jest w kilku miastach jeszcze w tym roku. Następuje to po wcześniejszych oświadczeniach o wdrożeniu nienadzorowanej technologii Full Self-Driving (FSD), z Modelem Y przeznaczonym jako pojazd flagowy w niektórych lokalizacjach, takich jak Austin.
Postęp prac nad Optimusem, projektem humanoidalnego robota Tesli, napotkał przeszkody. Musk wskazał, że na produkcję wpłynęły problemy z dostawami magnesów. Wyzwanie to pojawia się w obliczu eskalacji napięć handlowych między USA a Chinami, gdzie niedawno Chiny nałożyły ograniczenia na eksport metali ziem rzadkich w odpowiedzi na cła wprowadzone przez administrację Trumpa. Tesla początkowo planowała wyprodukować kilka tysięcy jednostek Optimus w ciągu roku.

Katarzyna to dynamiczna reporterka, której pasją jest przekazywanie najświeższych wiadomości ze świata biznesu i finansów. Pracując dla bizmix.pl, współpracuje z ekspertami rynkowymi, by prezentować obiektywne i aktualne informacje bez sugerowania konkretnych decyzji inwestycyjnych.