USA wzmacnia nacisk na Meksyk ws. umów lotniczych: Działania DOT i przyszłość Delta-Aeromexico

Photo of author

By Kamil

Amerykański Departament Transportu (DOT) zasygnalizował zdecydowane stanowisko w kwestii egzekwowania przepisów wobec Meksyku, powołując się na zarzucane naruszenia Umowy o Transporcie Lotniczym USA-Meksyk z 2015 roku. Działania te, wynikające z obaw o praktyki antykonkurencyjne, podkreślają zaangażowanie administracji Trumpa w ochronę amerykańskich przewoźników lotniczych oraz zapewnienie uczciwego dostępu do rynku w globalnym sektorze lotniczym, z potencjalnie znaczącymi konsekwencjami dla operacji transgranicznych i ugruntowanych partnerstw linii lotniczych.

  • Amerykański Departament Transportu (DOT) zaostrza politykę wobec Meksyku w związku z zarzucanymi naruszeniami.
  • Zarzuty dotyczą nieprzestrzegania Umowy o Transporcie Lotniczym USA-Meksyk z 2015 roku.
  • Od 2022 roku Meksyk nie przestrzega umowy, m.in. cofając sloty na lotnisku MEX i nakazując przeniesienie operacji cargo.
  • Sekretarz Transportu Sean P. Duffy zapowiedział szereg środków zaradczych, w tym obowiązkowe składanie rozkładów lotów i przegląd immunitetu antymonopolowego.
  • Działania mają na celu ochronę amerykańskich przewoźników i zapewnienie uczciwego dostępu do rynku lotniczego.

Podłoże sporu i konsekwencje

Od 2022 roku Meksyk, jak doniesiono, nie przestrzega dwustronnej umowy, głównie poprzez cofanie slotów lotniczych amerykańskim przewoźnikom na Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Meksyku (MEX) oraz nakazując przeniesienie wszystkich operacji cargo poza ten główny międzynarodowy węzeł. Chociaż władze meksykańskie początkowo uzasadniały te działania budową lotniska, amerykańscy urzędnicy zauważają, że obiecane inwestycje infrastrukturalne nie zostały zrealizowane. To domniemane nieprzestrzeganie przepisów doprowadziło do znacznych zakłóceń i wzrostu kosztów operacyjnych dla amerykańskich przedsiębiorstw, podkreślając ekonomiczny wpływ takich zmian regulacyjnych.

Decyzje i środki zaradcze

W odpowiedzi na te utrzymujące się problemy, Sekretarz Transportu USA, Sean P. Duffy, działający w administracji Prezydenta Donalda Trumpa, przedstawił szereg zdecydowanych środków zaradczych. Inicjatywy te mają na celu przywrócenie równowagi konkurencyjnej i wymuszenie przestrzegania uzgodnionych warunków. Sekretarz Duffy przypisał długotrwałe nieprzestrzeganie umowy temu, co określił jako postrzeganą bezczynność poprzedniej administracji w tej sprawie.

  • Obowiązkowe składanie rozkładów lotów: Wymóg, aby wszystkie meksykańskie linie lotnicze operujące do USA przedkładały swoje rozkłady lotów Departamentowi Transportu USA do przeglądu.
  • Zatwierdzanie lotów czarterowych: Wprowadzenie wymogu uzyskania zgody departamentu przed wykonaniem dużych pasażerskich lub towarowych lotów czarterowych między USA a Meksykiem.
  • Przegląd immunitetu antymonopolowego: Rozważenie możliwości cofnięcia immunitetu antymonopolowego dla spółki joint venture między Delta Air Lines a Aeromexico. Środek ten bezpośrednio dotyczy problemów konkurencyjnych wynikających z domniemanych zakłóceń rynkowych spowodowanych działaniami Meksyku.

Szerszy kontekst globalnej polityki

Poza specyficznymi kwestiami z Meksykiem, Amerykański Departament Transportu potwierdza swoje szersze zaangażowanie w egzekwowanie międzynarodowych umów o transporcie lotniczym na całym świecie. Departament aktywnie monitoruje inne kraje, aby zapewnić zgodność z protokołami lotniczymi, takimi jak zrównoważone podejścia do redukcji hałasu i unikanie nieuzasadnionych ograniczeń operacyjnych. To proaktywne stanowisko odzwierciedla strategiczny cel utrzymania uczciwych i prokonkurencyjnych warunków na międzynarodowych rynkach lotniczych, co jest zgodne z ramami polityki „Ameryka przede wszystkim” w zakresie obrony interesów gospodarczych USA i zapewnienia sprawiedliwych międzynarodowych praktyk handlowych.

Udostępnij: