USMCA do renegocjacji: Trump stawia na ochronę miejsc pracy w USA

Photo of author

By Kamil

Umowa Stany Zjednoczone–Meksyk–Kanada (USMCA), stanowiąca kamień węgielny północnoamerykańskich stosunków handlowych, staje w obliczu potencjalnych renegocjacji, co sygnalizuje odnowione skupienie na ochronie krajowych miejsc pracy i nacjonalizmie gospodarczym. Sekretarz Handlu Howard Lutnick wskazał niedawno, że prezydent Donald Trump prawdopodobnie zainicjuje dyskusje w przyszłym roku, jeszcze przed zaplanowanym wspólnym przeglądem umowy, określając ten krok jako logiczny dla administracji.

  • Potencjalne Renegocjacje USMCA: Umowa może zostać poddana renegocjacjom z inicjatywy Prezydenta Trumpa, co ma nastąpić w przyszłym roku, przed planowanym przeglądem.
  • Kluczowa Data Przeglądu: Następny wspólny przegląd USMCA jest zaplanowany na lipiec 2026 roku.
  • Zastąpienie NAFTA: USMCA zastąpiła Północnoamerykańską Umowę Wolnego Handlu (NAFTA), która obowiązywała od 1994 roku.
  • Klauzula Wygaśnięcia: Umowa zawiera klauzulę wygaśnięcia (sunset clause), przewidującą 16-letni okres obowiązywania i wspólny przegląd co 6 lat.
  • Priorytet Zatrudnienia Krajowego: Głównym celem renegocjacji jest ochrona miejsc pracy w USA i wspieranie krajowej produkcji, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym.

Kontekst i Mechanizmy Umowy USMCA

USMCA została podpisana w trakcie pierwszej kadencji prezydenta Trumpa, zastępując tym samym Północnoamerykańską Umowę Wolnego Handlu (NAFTA), która obowiązywała od 1994 roku. Kluczową cechą USMCA jest jej klauzula wygaśnięcia, która nakłada obowiązek wspólnego przeglądu co sześć lat i określa 16-letni okres ważności, chyba że wszystkie państwa-sygnatariusze zgodzą się na jej przedłużenie. Następny kluczowy przegląd, jak zaznaczył sekretarz Lutnick, jest zaplanowany na lipiec 2026 roku.

Cele i Perspektywy Renegocjacji

Priorytet Ochrony Miejsc Pracy

Sekretarz Lutnick przedstawił uzasadnienie prezydenta, podkreślając zaangażowanie w ochronę amerykańskich miejsc pracy. Stwierdził, że prezydent „nie chce, aby samochody były budowane w Kanadzie czy Meksyku, skoro mogą być budowane w Michigan i Ohio. Jest to po prostu lepsze dla amerykańskich pracowników.” Ta perspektywa jest zgodna ze strategią gospodarczą, która priorytetowo traktuje krajową produkcję i tworzenie miejsc pracy ponad efektywność produkcji transgranicznej, która może wpływać na konkretne gałęzie przemysłu w USA.

Istniejące Postanowienia i Potencjalne Zmiany

Obecna umowa USMCA zawiera postanowienia mające na celu ukierunkowanie łańcuchów dostaw, w szczególności wymagając, aby 75 procent komponentów samochodowych było wytwarzanych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie lub Meksyku, aby kwalifikować się do zwolnień celnych. Poza sektorem motoryzacyjnym, umowa ułatwiła również rozszerzony dostęp do rynków kanadyjskiego i meksykańskiego dla amerykańskich produktów rolnych, w tym pszenicy, drobiu i jaj. Wszelkie renegocjacje prawdopodobnie poddałyby te i inne postanowienia wnikliwej analizie, aby jeszcze bardziej dostosować je do deklarowanych krajowych celów gospodarczych i zapewnić ochronę amerykańskich pracowników.

Udostępnij: