Krajobraz inwestycyjny w Wielkiej Brytanii, w szczególności w odniesieniu do publicznych funduszy emerytalnych, może być świadkiem potencjalnej zmiany paradygmatu. Ostatnie wydarzenia polityczne na szczeblu lokalnym są gotowe wprowadzić nową dynamikę w sposobie zarządzania znacznymi aktywami emerytalnymi, potencjalnie odzwierciedlając debaty wcześniej bardziej widoczne w Stanach Zjednoczonych dotyczące filozofii inwestycyjnych.
System Emerytalny Samorządu Lokalnego i Pojawiające się Wpływy
System Emerytalny Samorządu Lokalnego (LGPS) w Anglii i Walii stanowi najważniejszy w Wielkiej Brytanii fundowany system emerytalny, z aktywami wycenianymi łącznie na około 467 miliardów funtów. Aktywa te są zarządzane przez 87 odrębnych funduszy w Anglii i Walii, plus dodatkowe 11 w Szkocji, każdy podlegający Organowi Zarządzającemu. Przez lata rząd centralny zachęcał do konsolidacji zdolności zarządzania funduszami, co doprowadziło do utworzenia ośmiu spółek poolingowych, które obecnie nadzorują ponad połowę wszystkich aktywów LGPS – jest to trend, który ma być kontynuowany.
Ostatni wzrost poparcia dla Reform UK w wyborach lokalnych wprowadził nową zmienną do tego równania. Każdy Organ Zarządzający posiada komitet emerytalny, zazwyczaj składający się z wybranych radnych i innych powołanych osób. Wraz ze zwiększoną reprezentacją Reform UK, ich obecność w tych komitetach ma wzrosnąć.
Potęga Komitetów Emerytalnych
Komitety emerytalne dysponują znaczną władzą. Są odpowiedzialne za zatwierdzanie Oświadczenia o Strategii Inwestycyjnej funduszu, ustalanie strategicznych alokacji aktywów, monitorowanie wyników spółek poolingowych oraz podejmowanie decyzji dotyczących strategii finansowania. Co kluczowe, komitety te mają również uprawnienia do zatrudniania i zwalniania zarządzających inwestycjami, depozytariuszy i doradców. To faktycznie daje im bezpośrednią kontrolę nad zarządzaniem aktywami emerytalnymi samorządu lokalnego.
Analiza sugeruje, że nowo zdobyty wpływ Reform UK może rozciągnąć się na komitety nadzorujące aktywa emerytalne o wartości ponad 100 miliardów funtów. Obejmuje to szacunkowo 30 miliardów funtów w aktywach, gdzie radni Reform UK mogą wkrótce stanowić większość w odpowiednich komitetach emerytalnych.
Filozofia Inwestycyjna Reform UK
Zapytany o podejście Reform UK do aktywów LGPS, Richard Tice, zastępca lidera partii, podkreślił swoją kampanię przeciwko temu, co określa jako „inwestycje „przebudzone” (woke) i obsesyjnie skoncentrowane na zerowej emisji netto”. Wyraził obawy, że takie inwestycje osiągnęły gorsze wyniki, podając jako przykład fundusz emerytalny posłów. Tice stwierdził: „Fundusz emerytalny posłów jest pełen inwestycji związanych z zerową emisją netto, które osiągają gorsze wyniki… Ta obsesja na punkcie zerowej emisji netto obciąża podatnika.̶资
Chociaż konkretne dane dotyczące wyników wszystkich funduszy „zrównoważonych” mogą się różnić, a niektóre fundusze niskoemisyjne wykazały silne zwroty, Tice wyraził sceptycyzm co do wyników inwestycyjnych LGPS, zwłaszcza jeśli „inwestycje woke” prowadzą do gorszych wyników i większych deficytów. Jednak obecne szacunki doradców inwestycyjnych sugerują, że większość funduszy LGPS odnotowała nadwyżkę na koniec ubiegłego roku, a oficjalne dane z trzyletniej wyceny w marcu 2025 roku mają potwierdzić ten pozytywny trend.
Analiza Inwestycji „Zerowej Emisji Netto”
Pomimo prawdopodobnie dobrej kondycji funduszy LGPS, wiele z nich faktycznie realizuje strategie dotyczące zmian klimatu i inwestuje w aktywa zgodne z celem zerowej emisji netto dwutlenku węgla do 2050 roku. Na przykład fundusze emerytalne w Staffordshire, Nottingham, Kent i Derbyshire mają takie zobowiązania. Są to obszary, w których radni Reform UK, wybrani częściowo na podstawie obietnic rezygnacji z celów zerowej emisji netto, mają uzyskać znaczącą reprezentację w komitetach.
Bliższe spojrzenie na raporty funduszy, takie jak ten ze Staffordshire, ujawnia alokacje na zrównoważone globalne mandaty kapitałowe i fundusze o nazwach takich jak „Sustainable Equities” (Zrównoważone Akcje) i „Low Carbon Multi Factor̶资 (Niskoemisyjny Wieloczynnikowy). Chociaż te inwestycje mogły mieć okresy silnych wyników, niektóre podobno niedawno osiągnęły względnie gorsze wyniki. Decyzja o utrzymaniu lub zakończeniu tych mandatów będzie należeć do nowo utworzonych komitetów emerytalnych.
Potencjalne Przyszłe Kierunki
Ministerstwo Mieszkalnictwa, Społeczności i Samorządu Lokalnego zainicjowało w listopadzie konsultacje dotyczące emerytur LGPS, w tym struktur zarządzania. Preferowany przez rząd kierunek wydaje się obejmować zwiększone łączenie aktywów (pooling) i delegowanie wdrożenia strategii inwestycyjnej tym spółkom poolingowym, przy czym Organy Zarządzające miałyby czerpać od nich główne porady. Może to oznaczać, że komitety emerytalne ustalałyby cele inwestycyjne i podejścia do odpowiedzialnego inwestowania, ale mogłyby stracić bezpośrednią władzę zatrudniania i zwalniania poszczególnych zarządzających na rzecz spółek poolingowych.
Należy jednak zauważyć, że spółki poolingowe są własnością swoich klientów – Organów Zarządzających – i są przed nimi odpowiedzialne. Nawet przy zwiększonej delegacji, wpływ tych organów, a co za tym idzie, wchodzących w ich skład radnych, pozostałby.
Echa Międzynarodowych Debat
Sytuacja ta wykazuje pewne podobieństwo do rozwoju wydarzeń w Stanach Zjednoczonych. Od 2021 roku, zróżnicowane przepisy stanowe dotyczące kryteriów ESG (środowiskowych, społecznych i korporacyjnych) dla publicznych funduszy emerytalnych stworzyły złożone środowisko. Presja ta skłoniła niektórych amerykańskich zarządzających aktywami do wycofania się z inicjatyw klimatycznych i dostosowania swoich globalnych stanowisk w zakresie ESG w celu nawigowania w rozbieżnych wymaganiach rynku.
Chociaż aktywa LGPS są mniejsze niż ich amerykańskie odpowiedniki w publicznych funduszach emerytalnych, 1,8 miliarda funtów opłat za zarządzanie inwestycjami zapłaconych przez fundusze LGPS w roku zakończonym w marcu 2024 r. to znacząca kwota w kontekście łącznych dochodów netto brytyjskiej branży zarządzania inwestycjami, wynoszących 22,6 miliarda funtów (za rok 2023).
Sukcesy wyborcze Reform UK prawdopodobnie skłonią brytyjskich zarządzających aktywami i spółki poolingowe do ponownej oceny mandatów inwestycyjnych. Ostateczny długoterminowy wpływ będzie zależał od ostatecznego kształtu przyszłych przepisów emerytalnych, ale potencjał znaczącej zmiany w podejściu brytyjskiej branży zarządzania aktywami do zerowej emisji netto i zrównoważonego inwestowania jest znaczny.

Dariusz to specjalista dziennikarstwa finansowego z wieloletnim stażem w mediach. Jego analityczne spojrzenie na świat gospodarki oraz dogłębna obserwacja trendów w sektorze cyfrowych walut przekładają się na precyzyjne relacje, które trafiają do czytelników bizmix.pl.