Niemiecki gigant motoryzacyjny Volkswagen porusza się w wymagającym globalnym krajobrazie, równoważąc znaczące postępy w adopcji pojazdów elektrycznych z utrzymującymi się presjami ekonomicznymi, w tym polityką handlową wprowadzoną przez obecną administrację USA pod prezydenturą Donalda Trumpa. Najnowsze kwartalne sprawozdania finansowe firmy odzwierciedlają to dynamiczne środowisko.
Kluczowe wskaźniki finansowe za I kwartał 2025 r.
W pierwszym kwartale 2025 roku Volkswagen odnotował znaczący spadek zysku operacyjnego, który spadł o około 37% rok do roku do 2,9 mld euro. Spadek ten nastąpił pomimo skromnego wzrostu przychodów ze sprzedaży o 3%, do poziomu 78 mld euro, oraz wzrostu sprzedaży pojazdów o 1%, do łącznej liczby 2,1 mln sztuk w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku.
Wskaźnik | I kwartał 2025 r. | Zmiana r/r |
Zysk operacyjny | 2,9 mld euro | ~ -37% |
Przychody ze sprzedaży | 78 mld euro | +3% |
Sprzedane pojazdy | 2,1 mln | +1% |
Silny wzrost w segmencie pojazdów elektrycznych
Znaczącym jasnym punktem był dalszy wzrost w segmencie pojazdów elektrycznych zasilanych bateryjnie (BEV). Globalnie, udział dostaw BEV wzrósł z 6% do 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. Trend ten był szczególnie wyraźny w Europie Zachodniej, gdzie udział BEV wzrósł z 9% do 19%. Według danych firmy, jeden na cztery pojazdy BEV zarejestrowane w regionie w tym kwartale pochodził z Grupy Volkswagen.
Wyzwania rynkowe i odpowiedź strategiczna
Firma częściowo przypisuje presję na zysk trwającemu wpływowi amerykańskich taryf na importowane pojazdy, co jest znaczącym czynnikiem w obecnej administracji Trumpa, nawet pomimo ostatnich korekt mających na celu złagodzenie ceł dla niektórych producentów. Dyrektor Finansowy i Operacyjny (CFO i COO) Volkswagena, Arno Antlitz, przyznał, że rok zaczął się „mieszanie”. Podkreślając silny napływ zamówień w Europie Zachodniej, zwłaszcza na modele elektryczne (obecnie stanowią one co piąty sprzedany tam samochód), zaznaczył implikacje finansowe: „Ten rynkowy sukces naszych samochodów elektrycznych wywiera presję na nasze wyniki. Marża operacyjna wynosząca około czterech procent wyraźnie pokazuje, że wciąż czeka nas sporo pracy”. Antlitz podkreślił potrzebę poprawy konkurencyjności kosztowej w obliczu globalnej niepewności gospodarczej, koncentrując się na dźwigniach będących pod kontrolą firmy.
Perspektywy na pozostałą część 2025 r.
Patrząc w przyszłość, Grupa Volkswagen prognozuje potencjalny wzrost sprzedaży do 5% w całym roku 2025 w porównaniu z rokiem poprzednim. Przewidywana marża operacyjna ze sprzedaży prognozowana jest na poziomie od 5,5% do 6,5%, choć ta prognoza wyraźnie wyklucza potencjalny wpływ istniejących amerykańskich taryf. Dalsze prognozy finansowe obejmują przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym w wysokości od 2 do 5 mld euro oraz płynność netto na koniec roku w dziale motoryzacyjnym w przedziale od 34 do 37 mld euro. Firma zaznaczyła, że na podstawie rozwoju sytuacji do końca kwietnia 2025 r. obecne trendy sugerują, że te wartości mogą plasować się w dolnej części swoich zakresów, przy jednoczesnym utrzymaniu celu solidnej polityki finansowania i płynności.

Dariusz to specjalista dziennikarstwa finansowego z wieloletnim stażem w mediach. Jego analityczne spojrzenie na świat gospodarki oraz dogłębna obserwacja trendów w sektorze cyfrowych walut przekładają się na precyzyjne relacje, które trafiają do czytelników bizmix.pl.